REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY „JUTRZENKA”
W PIETRZYKOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Jutrzenka” w Pietrzykowie został wydany na podstawie § 5 ust. 4 Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy „Jutrzenka” w Pietrzykowie stanowiącego Załącznik do Uchwały Nr 96/XV/2019 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 17 grudnia 2019r.
- 2
- Regulamin organizacyjny zwany dalej Regulaminem określa strukturę organizacyjną
i szczegóły zakresu działania Środowiskowego Domu Samopomocy „Jutrzenka”
w Pietrzykowie. - Ilekroć w regulaminie jest w mowa o:
1) Domu – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy „Jutrzenka”
w Pietrzykowie,
2) kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy „Jutrzenka” w Pietrzykowie,
3) uczestniku – należy przez to rozumieć osobę, której przyznano usługi w ramach pobytu dziennego w Środowiskowym Domu Samopomocy „Jutrzenka” w Pietrzykowie.
- 3
- Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Wrzesińskiego realizującą zadania zlecone przez administrację rządową.
- Siedziba Domu mieści się w budynku położonym w Pietrzykowie pod adresem: Pietrzyków 49, 62-310 Pyzdry.
- Obsługę księgowo – finansową i kadrową prowadzi Starostwo Powiatowe we Wrześni.
- 4
Dom działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
2) ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym,
3) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy,
4) Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy „Jutrzenka” w Pietrzykowie,
5) niniejszego Regulaminu organizacyjnego.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Domu
- 5
- Dom jest placówką pobytu dziennego dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które
w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy w przystosowaniu do życia w środowisku rodzinnym i społecznym,
a w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej. - Dom świadczy usługi dla mieszkańców Powiatu Wrzesińskiego oraz innych powiatów po uprzednim zawarciu porozumienia między Powiatem Wrzesińskim, a powiatem właściwym dla osoby ubiegającej się o skierowanie do Domu.
- 6
- Dom jest placówką typu A i B przeznaczoną dla:
1) osób przewlekle psychicznie chorych,
2) osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Dom przeznaczony jest dla 35 uczestników.
- 7
- Dom czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:15 – 15:15 ( z wyjątkiem dni świątecznych i ustawowo wolnych od pracy), w tym zajęcia z uczestnikami Domu prowadzone są co najmniej 6 godzin.
- Kierownik Domu w zależności od realizowanego zadania może ustalić inne terminy
i godziny pracy Domu. - W Domu, za zgodą kierownika Domu, w wyznaczonych przez niego dniach i godzinach, mogą być prowadzone zajęcia klubowe z osobami z zaburzeniami psychicznymi oczekującymi na przyjęcie do Domu oraz z byłymi uczestnikami Domu.
- 8
- Dom świadczy usługi polegające na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności
w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym uczestnika Domu, w szczególności:
1) trening umiejętności samoobsługi, zaradności życiowej i funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening higieniczny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening finansowy i inne,
2) trening umiejętności społecznych i interpersonalnych, w tym:kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów,
w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury i innych,
3) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich
i kulturowych,
4) trening umiejętności komunikacyjnych z wykorzystaniem alternatywnych
i wspomagających sposobów porozumiewania się,
5) poradnictwo psychologiczne,
6) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
7)pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym: uzgadnianie
terminów wizyt u lekarza, pomoc w wykupieniu leków, pomoc w dotarciu do placówki służby zdrowia i inne,
8) niezbędną opiekę,
9) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,
10) inne formy postępowania, w tym przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy, w szczególności poprzez terapię zajęciową, udział w projektach
w zakresie aktywnej integracji,
11) promocję zdrowia psychicznego.
- Usługi określone w ust. 1 dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestników. Rodzaj i zakres usług dla każdego uczestnika Domu określany jest w indywidualnym planie postępowania wspierająco – aktywizującego realizowanym w porozumieniu i za zgodą uczestnika lub jego opiekuna.
- 9
- Dom umożliwia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku przygotowanego w ramach prowadzonego treningu kulinarnego.
- Dom może świadczyć w szczególności uczestnikom z zaburzeniami zachowania oraz niepełnosprawnością fizyczną, usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia
z miejsca zamieszkania lub innego miejsca, uzgodnionego z kierownikiem Domu, a także odwożeniu ich po zajęciach.
- 10
Szczegółowe zadania, formy i metody pracy realizowane przez Dom określają:
1) programy działalności Domu: typu A i B,
2) roczne plany pracy Domu.
- 11
- Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Starostę Wrzesińskiego lub z jego upoważnienia przez dyrektora PCPR we Wrześni.
- Tryb kierowania uczestników do Domu oraz zasady ustalania i ponoszenia odpłatności za usługi świadczone przez Dom regulują przepisy:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
2) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Domu
- 12
W Domu tworzy się następujące stanowiska pracy:
1) kierownik Domu,
2) psycholog,
3) psychiatra,
4) pracownik socjalny,
5) terapeuci,
6) fizjoterapeuta,
7) pracownik administracyjny,
8) sprzątaczka,
9) pracownik gospodarczy.
- 13
- Domem kieruje kierownik.
- Do zadań kierownika należą w szczególności:
1) wykonywanie zadań określonych przepisami prawa w zakresie funkcjonowania środowiskowych domów samopomocy,
2) kierowanie pracą Domu,
3) sprawowanie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań Domu,
4) opracowywanie projektu planu finansowego Domu,
5) sporządzanie analiz i sprawozdań z działalności Domu,
6) opracowanie regulaminu organizacyjnego, programu działalności i planu pracy Domu,
7) wydawanie regulaminów, zarządzeń i pism dotyczących finansowania domu,
8) zapewnienie właściwego poziomu świadczonych usług,
9) prawidłowe gospodarowanie powierzonym mieniem.
- W razie nieobecności kierownika Domem kieruje upoważniony pracownik.
- 14
- W Domu działa Zespół wspierająco – aktywizujący, zwany dalej Zespołem, w skład którego wchodzą:
1) kierownik Domu, który kieruje pracą Zespołu,
2) psycholog,
3) psychiatra,
4) pracownik socjalny,
5) terapeuci,
6) fizjoterapeuta.
- Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) opracowanie planów pracy,
2) opracowanie i realizacja indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego uczestników,
3) prowadzenie dokumentacji pracy terapeutycznej i frekwencji uczestników,
4) prowadzenie indywidualnych lub zespołowych treningów,
5) prowadzenie zajęć edukacyjnych, aktywizujących i integracyjnych,
6) sporządzenie okresowej oceny w zakresie realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego uczestników Domu.
- 15
Pracownicy Domu wykonują zadania i obowiązki określone w indywidualnym zakresie czynności oraz wynikające z postanowień niniejszego Regulaminu i Regulaminu Pracy.
- 16
W celu dokumentowania świadczonych usług w Domu prowadzona jest dokumentacja zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
- 17
- Kierownik podpisuje:
1) zarządzenia wewnętrzne,
2) przelewy i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Domu,
3) sprawozdania i materiały dotyczące realizowania zadań,
4) pisma związane z reprezentowaniem Domu na zewnątrz.
- Pracownicy podpisują sporządzone przez siebie dokumenty dotyczące uczestników Domu.
- Szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Domu,
w szczególności zasady podpisywania, oznaczania i parafowania pism oraz dokumentów określa instrukcja kancelaryjna Domu.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
- 18
Zmiany Regulaminu Organizacyjnego dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.
- 19
Regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez jednostkę prowadzącą Dom.
- 20
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy aktów prawnych, o których mowa w § 4 niniejszego Regulaminu.